Pilot Eindhoven:
leesbevordering kinderen

What’s Next Junior van start op vier basisscholen.

Een mooi moment voor Pilot Eindhoven: What’s Next Junior wordt de komende weken getest op vier basisscholen! Deze aantrekkelijke tool helpt kinderen op Netflix-achtige wijze bij het kiezen van een boek en draagt zo bij aan leesbevordering. Initiatiefnemers Emma Dhaeze en Wieske van der Velden kijken uit naar de eerste ervaringen van kinderen, ouders en leerkrachten.

What’s Next Junior is het vervolg op What’s Next, een applicatie die bezoekers van Bibliotheek De Witte Dame in Eindhoven voorziet van boekenadvies. De juniorversie geeft kinderen thuis, op school of in de bieb een beleving gericht op de eigen boekvoorkeuren. Kinderen kunnen via de computer zelf een boek scannen en opzoeken en vervolgens lenen bij school of de bibliotheek. De eerste vier scholen die experimenteren met What’s Next Junior zijn: Atalanta, ’t Palet, De Ontmoeting en De Tempel in Eindhoven.

Mét kinderen

Wieske van der Velden, medewerker innovatieteam Expeditie Anton – Bibliotheek Eindhoven: “Uit onderzoek blijkt dat kinderen steeds minder lezen. Met What’s Next Junior willen we het leesplezier bevorderen en laaggeletterdheid voorkomen. Het doorontwikkelen van de applicatie doen we mét kinderen, zodat de tool straks precies aansluit op wat zij willen.” Emma Dhaeze, ontwerper en projectleider bij Garage2020: “We hebben de kinderen, ouders en leerkrachten daarom uitgebreid laten meedenken met het ontwerp, volgens de Design Thinking-methode. Zo zijn we samen tot een kleurrijk, modern en kindvriendelijk design gekomen.”

“Met What’s Next Junior willen we het leesplezier bevorderen en laaggeletterdheid voorkomen.”

Aanbevelingen

“Je gaat meer lezen als je leest wat je leuk vindt”, zegt Emma. “Maar het kiezen van het juiste boek is vaak moeilijk, vooral voor kinderen (met ouders) die weinig lezen. What’s Next Junior helpt kinderen bij het kiezen van een eerste of volgend boek. Na het scannen of invoeren van een titel, krijgt de gebruiker aanbevelingen van boeken die tot de bibliotheek- of schoolcollectie behoren. Zo krijgen kinderen steeds meer lol in het uitkiezen en lezen van nieuwe titels.”

Uit de eigen bubbel

Wieske: “Het is ook interessant voor kinderen die al veel lezen. Zij komen uit hun eigen bubbel en raken geïnspireerd om totaal iets anders te lezen. We hopen op die kleine verschuivingen, waarmee lezen steeds meer tot de dagelijkse bezigheden gaat behoren. Normaal ga ik altijd voetballen of gamen, maar vandaag ga ik langs de bibliotheek om een boek te halen.

Toegankelijk

Emma: “Daarom is de toegankelijkheid van What’s Next Junior ook zo belangrijk. Het is een website die overal te gebruiken is: thuis, op school, bij de bso of in de bieb. Ouders kunnen de link van de boekencollectie van school of van de bibliotheek kiezen. Hoe meer data we hebben, hoe beter de aanbevelingen voor boektitels. We werken voor De Witte Dame daarom samen met de Koninklijke Bibliotheek, waarmee we toegang hebben tot landelijke data.”

Doorontwikkelen

De komende weken experimenteren de vier scholen eroplos met What’s Next Junior, gevolgd door een evaluatie in maart. “Op basis van de eerste bevindingen kunnen we de applicatie verder doorontwikkelen met nieuwe mogelijkheden, zoals een Engelse of gesproken versie”, aldus Wieske. “We krijgen nu al volop suggesties van ouders en leerkrachten, maar we wachten bewust met het doorvoeren daarvan. Als we alles tegelijk aanpassen, weten we straks niet welke doorontwikkeling voor welk succes heeft gezorgd.”

Data

“Alle feedback is waardevol en helpt ons verder”, benadrukt Emma. “Daarnaast gaan we zelf ook data verzamelen. Wat zijn bijvoorbeeld de uitleengegevens van een school vóór, tijdens en ná de pilot? Resulteert What’s Next Junior ook daadwerkelijk in meer uitlenen? En zo niet: waar ligt dat aan: is de stap toch nog te groot om na gebruik van de tool naar de bieb te gaan? We verzamelen alle input, zodat we What’s Next Junior nog beter kunnen maken.”